Γιώργος Γιατρομανωλάκης.

Γιώργος Γιατρομανωλάκης

Με αφορμή την ανάρτηση μιας φωτογραφίας του Γιώργου Γιατρομανωλάκη  (Yorgos Yatromanolakis) στη σελίδα των Φωτογραφικών Τετραδίων στο Facebook, το σχόλιο που ακολουθεί, προσπαθεί να προσεγγίσει κάποια χαρακτηριστικά της δουλειάς του τα οποία, προσωπικά, θεωρώ θεμελιώδη. Παραλείπω βιογραφικά και λοιπά στοιχεία που μπορεί να δει κανείς στο site  του φωτογράφου καθώς και πληροφορίες σχετικά με τις φωτογραφίες, τις εκθέσεις που έχει συμμετάσχει, τα βραβεία και, βεβαίως, τα βιβλία που έχει εκδώσει. Εδώ απλώς θα πω δυο λόγια για πώς αντιλαμβάνομαι τη δουλειά του και γιατί τη θεωρώ σημαντική.

© Yorgos Yatromanolakis

Έχοντας κατά νου το The Splitting Of The Chrysalis And The Slow Unfolding Of The Wings, που κυκλοφόρησε φέτος από τις εκδόσεις του Void, σκέφτομαι πως εκτός από την καταφάνερη ποιητικότητά του είναι συνάμα και ένα στέρεο φωτογραφικό έργο. Για την ποιητική τού έργου αυτού, θα χρειαστεί σίγουρα να πούμε περισσότερα, μιαν άλλη φορά. Εδώ, θέλω πολύ σύντομα και επιγραμματικά να εξηγήσω γιατί βρίσκω σημαντική τη δουλειά του Γιατρομανωλάκη, από καθαρά φωτογραφική άποψη.

Καταρχάς γιατί βλέπω να ξανοίγει μαζί και με άλλους φωτογράφους στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα, το δύσκολο και βασανιστικό δρόμο μιας νέας μορφής στη φωτογραφική έκφραση. Αυτό από μόνο του είναι έτσι κι αλλιώς σημαντικό. Αλλά για όλους εμάς, που ψαχνόμαστε για την τέχνη των φωτογραφικών εικόνων, έχει ιδιαίτερη σημασία να επισημάνουμε τον τρόπο που το επιτυγχάνει: Με ένα ενστικτώδη αλλά και επίμονο τρόπο, οι εικόνες του παρακάμπτουν την παγίδα της αναπαράστασης “αυτού που υπάρχει” και δείχνει την πραγματικότητα, όχι ως κάτι που χρειάζεται επιβεβαίωση ή ως κάτι που είναι όμορφο ή άσχημο ή, τέλος, ως αφορμή για μια ανερμάτιστη ηθικολογία. Μακριά από όλα αυτά, χρησιμοποιεί τις εικόνες της πραγματικότητας σαν πηγή από την οποία αντλεί τα εκφραστικά μέσα για να μας μιλήσει για τον εαυτό του. Αντλεί τις οπτικές ιδιότητες των πραγμάτων και τις διαχειρίζεται στο πλαίσιο μιας παλέτας επιλογών, με τρόπο που τις μετασχηματίζει σε εύπλαστα και εξαιρετικής αισθητικής εκφραστικά μέσα. Παραμένοντας μέσα στα όρια της φωτογραφικής τεχνικής και χωρίς να προσφεύγει σε πικτοριαλιστικές ευκολίες, συλλαμβάνει ή συνθέτει φωτογραφικές εικόνες που συναντούν τον θεατή “(…), στις αισθήσεις του, στα συναισθήματά του και στο λογικό του σαν διαμορφωτή συναισθημάτων” 1.

Να προσθέσω πως το ότι ο Γιατρομανωλάκης επιλέγει στη συγκεκριμένη δουλειά μια ονειρική και ποιητική φόρμα, μπορεί να οφείλεται στο προσωπικό του ύφος αλλά μπορεί να είναι και μια επιλογή. Το σημαντικό είναι ότι γνωρίζει πού να αναζητήσει τα εκφραστικά του μέσα και ότι διαθέτει την ικανότητα της στιβαρής διαχείρισής τους προκειμένου να εκφράσει αυτό που επιδιώκει. Γιατί σ’ αυτό βρίσκεται το μυστικό της τέχνης των φωτογραφικών εικόνων, ειδικά στον καιρό μας. Η Φωτογραφία δεν αποσκοπεί στο να αποκαλύψουμε την ουσία των πραγμάτων, που στο κάτω κάτω γίνεται αντιληπτή με διαφορετικό τρόπο από τον καθένα. Αντίθετα, κατανοούμε σήμερα πιο εύκολα από ποτέ άλλοτε, ότι η Φωτογραφία επιτρέπει να αντιληφθούμε την ουσία τηςσχέσης που έχει ο καθένας μας με αυτά. Και αυτό, όχι γιατί μας δείχνει και διατηρεί στο διηνεκές εικόνες στιγμών που έχουν ήδη χαθεί αλλά γιατί μας δίνει τη δυνατότητα να χειριστούμε τις φυσικές, οπτικές ιδιότητες των πραγμάτων, με άμεσο τρόπο, σαν μέσα έκφρασης του εαυτού μας. Δείχνοντας τον κόσμο, μιλάμε για την αίσθηση που μας προκαλεί και τον τρόπο που τον βιώνουμε…

__________________________________

Δείτε επίσης αυτό το μικρό βίντεο —παραγωγή του Void— για το βιβλίο The Splitting Of The Chrysalis And The Slow Unfolding Of The Wings. 
Δείτε επίσης επιπλέον φωτογραφικό υλικό στη συνέντευξή που έδωσε στο Lens Culture, με την ευκαιρία της βράβευσης με το
LensCulture Art Photography Awards 2018, Juror's Pick.

Enjoy... :)

 

  1. Από την “Εισαγωγή στην ποίηση του Έλιοτ” στις Δοκιμές Ι, του Γ. Σεφέρη

Τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα αρκεί να αναφέρονται στο συγκεκριμένο post