Ο ρόλος του φωτογράφου στη φωτογράφιση

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ

Για τον Moholy-Nagy η ιδιοφυΐα της φωτογραφίας προσδιορίζεται από την ικανότητά της να αποδώσει “ένα αντικειμενικό πορτρέτο” εννοώντας πως το αποτέλεσμα μιας φωτογράφισης δεν πρέπει να φορτίζεται από την υποκειμενική πρόθεση του φωτογράφου.1 Πρόκειται για μια άποψη που υποδεικνύει την εθελούσια απαλοιφή του φωτογράφου από τη φωτογραφική εικόνα. Σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση η Dorothea Lange έλεγε πως “κάθε πορτρέτο ενός άλλου προσώπου είναι ένα αυτοπορτρέτο του φωτογράφου”. 

Εκ πρώτης όψεως φαίνεται να έχουμε δυο διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με τον ρόλο του φωτογράφου κατά τη φωτογράφιση. Και χωρίς να αναφέρεται ρητά από καμία, και από τις δύο υπονοείται ότι και η αισθητική αξιολόγηση των φωτογραφικών εικόνων είναι σε συνάρτηση με τον ρόλο που επιλέγει ο φωτογράφος. Δηλαδή, το αν επιδιώκει ή δεν επιδιώκει συνειδητά να κάνει αισθητή την παρουσία του στο αποτέλεσμα της φωτογραφικής εικόνας, φαίνεται να έχει επίπτωση και στην αισθητική της ως φωτογραφία. 

Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα και με τις δύο αυτές απόψεις. Ιδίως αν τις πάρει κανείς κατά γράμμα. Πρόβλημα που οφείλεται στο γεγονός ότι η παρουσία αλλά και το αποτύπωμα του φωτογράφου είναι αναπόσπαστο συστατικό της φωτογραφικής εικόνας. Δεν είναι στο χέρι κάποιου να την εξαφανίσει ή να την προσθέσει μόνο και μόνο επειδή το επιδιώκει. Στην τελική, όποιο ρόλο και να επιλέξει για τον εαυτό του ο φωτογράφος, το σίγουρο είναι πως η φωτογραφική εικόνα τον αναδεικνύει σε κάθε περίπτωση ως τον κύριο συντελεστή για την αντικειμενικότητα ή την εκφραστικότητά της. Και σε ό,τι αφορά την αισθητική των φωτογραφικών εικόνων, η εμπειρία μάς λέει ότι ο τρόπος που θα επιλέξει ο φωτογράφος να χειριστεί τον εαυτό του είναι άσχετος με το αισθητικό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, η αισθητική των φωτογραφιών του Moholy-Nagy και της Dorothea Lange που παραθέτω εδώ, παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις που ευαγγελίζονται οι δημιουργοί τους, είναι εξαιρετική και στις δύο.

Και έχει πλάκα, διότι όπως τις κοιτάζω, νομίζω ότι ο Moholy-Nagy παρότι ένθερμος οπαδός της “αντικειμενικής” φωτογραφίας και της “απαλοιφής” του φωτογράφου από την φωτογραφία, “φαίνεται” περισσότερο μέσα στη φωτογραφία του, από όσο η Dorothea Lange στο κατά τη δική της άποψη, “αυτοπορτρέτο” της…

Προσωπικά πιστεύω, εξ όσων γνωρίζω αλλά και εκ πείρας, οτι στην πραγματικότητα της φωτογραφικής πράξης, η ταυτότητα μιας φωτογραφικής εικόνας δείχνει πάντα και τον φωτογράφο της. Αν μη τι άλλο, δείχνει τις επιλογές και τα κριτήριά του. Διότι οι φωτογραφικές εικόνες –ακόμα και στις περιπτώσεις του ρεπορτάζ–  συνιστούν ένα ιδιότυπο διαφανή καθρέφτη  δύο επιπέδων, όπου μέσα από την εικόνα των πραγμάτων που φαίνονται στο ένα επίπεδο ξεπροβάλλει και γίνεται αντιληπτή, στο δεύτερο επίπεδο, η “αντήχηση των πραγμάτων” καθώς αυτά γίνονται αισθητά στην αντίληψη του φωτογράφου. 2 Και αυτό δεν αλλάζει όσο και αν πιστεύει ο τελευταίος ότι υπηρετεί την μια άποψη ή την άλλη. 

Όσον αφορά δε την αισθητική των φωτογραφικών εικόνων πρέπει να πούμε ότι τούτη εδώ δεν μπορεί να κριθεί από το πόσο “αντικειμενικός” ή “υποκειμενικός” επιλέγει να είναι ο φωτογράφος. Δεν ξέρω καν αν τίθεται τέτοιο ζήτημα όταν μιλάμε για τέχνη. Έτσι και αλλιώς το όλο ζήτημα αφορά την αισθητική μιας αμφίδρομης σχέσης ανάμεσα στην πραγματικότητα και την υποκειμενικότητα και και δεν μπορεί να κριθεί παρά από το είδος και την ποιότητα της αισθητοποίησης που επιχειρεί ο φωτογράφος μέσω της φωτογραφικής τεχνικής αλλά και την τελική μορφή του φωτογραφικού έργου τέχνης. Αλλά γι’ αυτό θα μιλήσουμε σε ένα επόμενο σημείωμα…

  1. Αντλώ το συγκεκριμένο απόσπασμα όπως και το παρακάτω της Dorothea Lange, από το δοκίμιο της Susan Sontag Φωτογραφικά Ευαγγέλια, εκ. Φωτό 1993 (1973), σ.σ. 118-119
  2. G. Hegel, Αισθητική, Εισαγωγή στην Αισθητική, Νομική Βιβλιοθήκη, σ.36.

Τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα αρκεί να αναφέρονται στο συγκεκριμένο post